Få svar på ofte stillede spørgsmål
Leasing
Hvem må køre i bilen?
Alle i husstanden (med kørekort) må køre i bilen.
Må jeg bruge leasingbilen i udlandet?
Det må du gerne. Bilen må anvendes til ferie og anden kørsel i udlandet. Den må dog ikke benyttes permanent i udlandet.
Hvad skal jeg være opmærksom på ved kørsel i udlandet?
Registreringsattest
Du skal altid medbringe Del 1 af bilens registreringsattest, når du kører i udlandet. Derudover skal du medbringe hhv. det røde og grønne kort. Det grønne kort skal medbringes, når du rejser uden for EU som garanti for ansvarsforsikringen. Det røde kort giver dig ret til vejhjælp gennem SOS International, hvis din bil er kaskoforsikret. Derudover er der en række andre krav og anbefalinger til kørsel i udlandet, som vi anbefaler, at du læser inden afrejse. Du kan finde mere information på FDMs hjemmeside her.
Vej- og trængselsafgifter
Mange lande har trængsels- og vejafgifter, især i og omkring større byer. Det er ofte mindre beløb, der faktureres, men manglende betaling kan føre til store ekstra gebyrer.
Undgå gebyrer – brug en betalingsapp
For at lette betaling af afgifter og undgå gebyrer ved manglende betaling, så anbefaler vi, at man som leasingtager, tilmelder sig en app, der passer til det land man besøger. Her er nogle eksempler:
- Sverige, Norge, Frankrig: ePass24
- Italien, Spanien, Frankrig, Portugal: Telepass
- Østrig: ASFINAG
- Frankrig: Bipandgo.com, Tolltickets
En app håndterer betalingen automatisk, så man undgår ekstra omkostninger.
Hvem betaler?
Som leasingtager er du ansvarlig for betaling af afgifter. Hvis du ikke tilmelder din leasingbil til en betalingsløsning, vil vi som leasingselskab modtage opkrævningen og viderefakturere beløbet til dig oftest inklusiv et administrationsgebyr.
Du skal være opmærksom på, at brugen af apps er dit ansvar og at Volkswagen Semler Finans Danmark som leasingselskab ikke kan holdes ansvarlig for eventuelle omkostninger eller tab i forbindelse med brug af en app eller anden betalingsløsning til disse afgifter.
Har du spørgsmål?
Kontakt os gerne for yderligere information om afgifter i udlandet.
Er der vinterdæk med i leasingaftalen?
Du har mulighed for at tilvælge vinterdæk ved opstart af leasingaftalen. Se i din kontrakt for nærmere information. Hvis du ikke har tilvalgt vinterdæk, da du indgik aftalen, kan det desværre ikke ændres efterfølgende og du skal selv købe vinterdæk til bilen.
Er der erstatningsbil inkluderet ved service?
Det afhænger af hvilket serviceabonnement, du har. Du kan læse mere om serviceabonnementer her.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg får en skade?
Hvis du får en skade på din bil, skal den anmeldes til dit forsikringsselskab. Du skal herefter følge forsikringsselskabets anvisninger for at få udbedret skaden. Hvis du har en Volkswagen Forsikring, Audi Forsikring, SEAT Forsikring, ŠKODA Forsikring eller Porsche Forsikring, kan du anmelde skaden her.
Hvordan bestiller jeg 3. nummerplade?
Du kan selv bestille 3. nummerplade via SKATs hjemmeside.
Se hvordan her.
Hvordan modtager jeg min faktura?
Vi sender din faktura til din e-Boks i midten af måneden. Så husk at holde øje med e-Boksen. Vi anbefaler, at du tilmelder dig Betalingsservice. Du kan tilmelde dig via vores selvbetjening her. Kontakt vores kundeservice hvis du ikke har modtaget den.
Er Vejhjælp inkluderet i leasingaftalen?
Ja, Vejhjælp er altid inkluderet, når du leaser din bil gennem os.
Hvad står der i privatleasingaftalen?
Du kan få et tilbud på en privatleasingaftale hos din forhandler. Når du er blevet godkendt til finansieringen, kan forhandleren udskrive en privatleasingaftale til dig. Hvis du ønsker at se ordlyden i vores privatleasingaftale inden da, kan du se vores standardaftale her:
Billån
Hvordan indfrier jeg mit billån?
Du kan indfri dit billån, når du ønsker. Kontakt kundeservice og få mere information om processen og få beregnet dit indfrielsesbeløb.
Hvor finder jeg restgælden på mit billån?
Du kan finde information vedr. din restgæld på din faktura eller i din Betalingsserviceoversigt.
Kan jeg indbetale ekstra på mit billån?
Ja det kan du godt, og det koster ikke noget. Kontakt kundeservice for at høre mere om hvordan det foregår.
Kan jeg ændre min månedlige ydelse?
Der er mulighed for både at hæve og sænke din månedlige ydelse. Kontakt kundeservice for at høre mere om dine muligheder.
Indberetter I renter til SKAT?
Ja det gør vi. Når året er gået, indberetter vi sidste års renter til SKAT. Du skal dog selv være opmærksom på at tilrette din forskudsopgørelse.
Forsikring
Hvor finder jeg min police, mine betingelser og oplysninger om dækninger?
Du kan se detaljer om din forsikring og hente din police og betingelser her:
Er der kilometerbegrænsning på min bilforsikring?
Nej, der er ingen kilometerbegrænsning på din bilforsikring gennem os.
Kan jeg betale månedligt og/eller årligt?
Din forsikring opkræves altid månedligt.
Kørsel i udlandet – Rødt og grønt kort
Det røde kort behøver du ikke medbringe fysisk. Det grønne kort skal kun bruges i få lande.
Du kan læse om det røde og grønne kort på Alm. Brands hjemmeside, hvor du også kan bestille det grønne kort online.
Hvordan anmelder jeg en skade på min afleveringsforsikring?
Afleveringsforsikringen dækker småskader, som hver især kan udbedres for 7.000 kr., dog maksimalt 25.000 kr. Skaderne afregnes som én skade med fradrag af selvrisiko på 5.000 kr.
Skader omfattet af din afleveringsforsikring skal ikke anmeldes til forsikringsselskabet. Efter du har afleveret din leasingbil, vil du modtage en opgørelse over skader og prisen på eventuelle skader.
Hvis skaden ikke er omfattet af afleveringsforsikringen pga. skadens størrelse, har du mulighed for at anmelde skaden til forsikringsselskabet indenfor 24 timer efter at du har modtaget afleveringsrapporten.
Hvad er min selvrisiko på afleveringsforsikring?
Selvrisikoen er 5.000 kr.
Hvordan dækker afleveringsforsikringen skader på 7.000 kr. eller over?
Skader på inspektionsrapporten på over 7.000 kr. er ikke dækket af afleveringsforsikringen, og skal derfor anmeldes til forsikringsselskabet som en almindelig kaskoskade.
Du kan anmelde kaskoskader online her. Husk at informere det sted, du har afleveret bilen straks efter at du har anmeldt skaden, så du ikke bliver faktureret for den.
Hvordan opsiger jeg min forsikring?
Du kan vælge at opsige din bilforsikring den løbende måned + 30 dage. Hvis du ønsker at opsige forsikringen, fordi du skifter til et andet selskab, skal de sende os en skriftlig opsigelse på vegne af dig. Du kan fortryde din forsikring med 14 dages fortrydelsesret ved at sende en mail til kundeservice@vwsf.dk.