1. Vores Whistleblowerordning i Volkswagen Group
Overholdelse af gældende lovgivning, interne regler og principper i vores adfærdskodeks samt adfærdskodeks for forretningsforbindelser har højeste prioritet i Volkswagen Semler Finans Danmark A/S. Vores virksomheds succes er baseret på integritet og overholdelse af gældende regler. For at opfylde disse standarder er det vigtigt at lære om og at sætte en stopper for potentielle medarbejder- eller leverandørforseelser. Vi har derfor betroet det centrale efterforskningskontor i at drive en uafhængig, upartisk og fortrolig whistleblowerordning på vores vegne.
Princippet om processuel retfærdighed er en grundsøjle i vores whistleblowerordning. Princippet garanterer den størst mulige beskyttelse af whistleblowere, implicerede personer og medarbejdere, der bidrager til efterforskningen af indberettede forseelser.
Dette omfatter også muligheden for anonym rapportering og kommunikation. Vi sikrer os desuden ikke at udføre nogen foranstaltninger for at identificere anonyme whistleblowere, som ikke misbruger vores whistleblowerordning.
Repressalier mod whistleblowere og de personer, der bidrager til undersøgelser i Volkswagen Semler Finans Danmark A/S, vil ikke blive tolereret. Personer, der er impliceret, anses for uskyldige, indtil overtrædelsen er bevist. Undersøgelser vil blive gennemført med den største fortrolighed. Oplysningerne vil blive behandlet i en retfærdig, hurtig og beskyttet proces.
Hvordan behandler vi din anmeldelse?
De kvalificerede og erfarne kolleger på undersøgelseskontoret undersøger hver rapport for potentielle forseelser begået af en medarbejder i Volkswagen-koncernen grundigt og følger den systematisk op. Først får du en bekræftelse på vores modtagelse af din anmeldelse. Efterforskningskontoret vurderer derefter din rapport. Dette inkluderer indsamling af fakta især fra whistlebloweren. Kun hvis denne indledende vurdering viser, at der er grund til mistanke om en overtrædelse, vil der blive indledt en undersøgelse foretaget af en særlig efterforskningsenhed. Derefter vil resultaterne af undersøgelsen blive vurderet af undersøgelseskontoret, og passende foranstaltninger vil blive anbefalet. Oplysninger om status og resultatet af proceduren vil blive givet til dig uden unødig forsinkelse. Behandlingstiden varierer afhængigt af det indrapporterede emne.
Potentielle overtrædelser af adfærdskodekset for forretningspartnere fra leverandørers side, herunder alvorlige risici og krænkelser af menneskerettigheder og miljø fra direkte og indirekte leverandørers side, kan også indberettes til Undersøgelseskontoret - samt indberetninger, der i øvrigt kræver øjeblikkelig handling. Undersøgelseskontoret vil underrette de ansvarlige afdelinger, som vil behandle sagen i overensstemmelse hermed. Dette omfatter især at træffe de nødvendige foranstaltninger for at minimere eller afværge overtrædelser og/eller risici.
Du kan finde flere oplysninger om processen for whistleblowerordningen her.
Klage over produkter eller serviceydelser til kundeservice
For klager eller feedback om køretøjer og serviceydelser fra Volkswagen Semler Finans Danmark A/S eller vores forretningspartnere (f.eks. bilforhandlere, værksteder), bedes du kontakte Volkswagen Semler Finans Danmark A/S’ kundeservice via e-mail: kunde@vwsf.dk. Vær opmærksom på, at vi ikke vil være i stand til at videresende din anmodning eller foretage os noget af ansvarsmæssige årsager.
Rapportering af potentielle overtrædelser til vores Whistleblowerordning
Whistleblowerordningen tilbyder forskellige kanaler til indberetning af potentielle forseelser begået af Volkswagen Semler Finans Danmark A/S-medarbejdere, overtrædelser af adfærdskodekset for forretningspartnere eller alvorlige risici og krænkelser af menneskerettigheder og miljø i vores forsyningskæde. Dette påvirker dog ikke den lovbestemte ret til at kontakte udpegede myndigheder som beskrevet nedenfor.
E-mail
Volkswagen Semler Finans Danmark A/S’ efterforskningskontor kan kontaktes via e-mail (på ethvert sprog): io@volkswagen.de
For kundeklager bedes du kontakte de kanaler, der er anført under "klage over produkter eller tjenester til kundeservice".
Postadresse/personligt fremmøde
Central Investigation Office:
Volkswagen AG, Central Investigation Office
Mailbox 1717
Berliner Ring 2
38436 Wolfsburg, Germany
Ved personligt fremmøde:
Lav venligst en aftale på forhånd ved at skrive en e-mail til io@volkswagen.de.
Ombudsperson
Volkswagen Semler Finans Danmark A/S har udpeget eksterne advokater til at fungere som ombudsmænd. De rådgiver om whistleblowerordningen eller sikrer, at indberetninger fra whistleblowere videresendes anonymt til Undersøgelseskontoret, hvis det ønskes.
Hvis du ønsker at komme i kontakt med ombudsmanden, kan du finde dennes kontaktoplysninger her: https://www.ombudsmen-of-volkswagen.com/
Online platform
Du har mulighed for at bruge en webbaseret kommunikationsplatform til at kontakte efterforskningskontoret på mere end 65 sprog.
Dette system er fortroligt og teknisk sikret og giver dig mulighed for at indsende rapporter anonymt.
Du kan få adgang til onlinerapporteringskanalen via følgende link: Volkswagen Financial Services: https://goto.speakup.report/vwfs
Du kan finde detaljerede instruktioner om, hvordan du laver rapporter online, via app eller telefonisk her - link.
Telefonbesked
Du kan efterlade os en talebesked på telefon 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen.
Når du har indtastet telefonnummeret (specifikt for det land, du befinder dig i), bliver du bedt om at indtaste organisationskoden. Derefter kan du indsende din rapport som en stemmeoptagelse. Kun en skriftlig udskrift vil blive modtaget af efterforskningskontoret.
Ring ind igen for at lytte til svaret eller yderligere spørgsmål fra vores team.
Vælg et telefonnummer fra denne liste - link - for dit land eller område, og hav den tilsvarende organisationskode 122322 klar.
SpeakUp App
Du kan også downloade Speak Up-appen "SpeakUp - Listen for a change" fra People Intouch (kun personlige enheder) for at få adgang til det sikre rapporteringssystem. Via denne app kan du indsende din rapport skriftligt eller efterlade en talebesked (også anonymt). Du skal bruge organisationskoden 122322. Log ind igen for at se vores teams svar eller besvare yderligere spørgsmål. For at downloade appen kan du også scanne QR-koden.
Har du spørgsmål eller brug for en lokal kontakt?
Spørgsmål eller forslag til forbedringer vedrørende whistleblowerordningen kan også rettes til Undersøgelseskontoret.
Desuden kan vores lokale Compliance Officer/ansvarlige funktion også kontaktes i alle sager vedrørende whistleblowerordningen: whistleblower@vwsf.dk
Ekstern rapporteringskanal i Danmark
Den nationale whistleblowerordning i Danmark findes her.
Der findes en række af eksterne officielle whistleblowerordninger i Danmark, der findes beskrevet her.